onsdag 21 november 2007

Alla kan fela

Jag inser hela tiden att jag går runt med en tanke om att det finns vissa människor som aldrig gör fel. Lika lite som jag själv är en sådan så är förstås alla andra inte det heller. Märkligt att man ska behöva påminnelser om detta lilla enkla faktum.

Jag är i alla fall tacksam för en man, från en av diskrimineringsombudsmännen, som satt i samma publik som jag under ett seminarium. Han berättade att ett problem med att få arbetsgivare att bedriva ett aktivt anti-diskrimineringsarbete ofta är att "det gör ont att inse att man diskriminerar, att den där blanketten man har uppfattas som orättvis och så vidare". När jag räknade de många frågorna/kommentarerna från publiken så stod mannen för ungefär 90 procent och de gjorde att det var svårt att komma framåt i seminariet.

Ibland gör det ont att inse att man inte behandlar människor rättvist här och nu - att man tar plats från andra i rummet där man sitter. Skönt att även anställda hos diskrimineringsombudsmännen kan fela på den punkten.

/Pär Wiktorsson

1 kommentar:

Kristoffer sa...

Hur är det man brukar säga..
"Det är manligt att fela" =)
/ks