onsdag 2 januari 2008

Undersökningar som skapar förtryck

Undersökningar kring människors tolerans är ett ganska vanligt fenomen. Idag rapporterar QX.se om en undersökning från Bulgarien och rubriken lyder "Bulgarer negativa till homosexuella". Ett antal personer har fått svara på frågor som om de skulle kunna tänka sig att skicka sina barn till en homosexuell lärare eller om de skulle kunna arbeta nära någon homosexuell. Slutsatserna som dras av svaren är mycket nedslående och visar på väldigt homofoba åsikter. Samtidigt verkar en viktig slutsats kring själva utformningen av undersökningen fattas. Samma slutsats som svenska Ungdomsstyrelsen missat när de i höstas frågade ungdomar om deras tolerans.

Det saknas ett resonemang om vad toleransundersökningarna i sig leder till. De kan förstås visa på problemområden, men det är viktigt att vara medveten om att de i sig också skapar problem. De blir ett verktyg i normens tjänst, eftersom de blir en del i den ständigt pågående processen då människor i normpositioner får lära sig att de har rätt att tycka till om normavvikarnas rättigheter. Samtidigt som normavvikarna får lära sig sin plats i ett utanförskap. Som heterosexuell kan jag oreflekterat kryssa "ja" eller "nej" på frågan "Tycker du illa om homosexuella". Som icke-heterosexuell blir frågan väldigt märklig - ska jag svara eller inte? Omfattas jag av "du:et" i frågan?

De traditionella toleransundersökningarna riktar sig till människor i normposition, utan att vara tydliga med detta. Det är ett gigantiskt metodproblem som leder till snedvrida slutsatser men också ojämlikhet. Heterosexuella får inte lära sig att de faktiskt har en sexuell läggning som påverkar deras plats i samhället utan den är något outtalat, självklart, "naturligt"... Jag behöver inte fundera på om jag kan svara på frågan. Rubriken på QX.se blir inte heller "HETEROSEXUELLA bulgarer negativa till homosexuella". Det finns tydligen två separata kategorier: bulgarer och homosexuella. Eller "normala/naturliga" och "onormala/onaturliga" bulgarer.

Skulle jag genomföra en toleransundersökning någon gång så skulle jag (om den tog sikte på sexuell läggning) först be människor fylla i med vilken sexuell läggning de identifierar sig och sedan skulle frågorna vara riktade så att jag fick tycka till om både människor med samma läggning och människor med en annan läggning. På så sätt skulle jag både kunna vara tydlig med vem som tycker vad om vem och samtidigt kanske hjälpa till att visa normen för dem som skulle fylla i mina enkäter eller dem som skulle läsa mina slutsatser.

/Pär Wiktorsson

Inga kommentarer: