fredag 21 mars 2008

Inkluderande tvättstuga

Jag trodde inte att det var möjligt, men jag har blivit en gnällgranne! Ibland får sig självbilden en törn, som när jag insåg att min granne går runt och tänker på att jag sa till henne att göra rent tvättmaskinerna bättre.

Det hela började med att en anonym granne började skriva meddelanden till mig, i tvättschemat, om att göra rent efter mig i tvättstugan. Sedan upptäckte jag en ny granne som passade på att tvätta på strötider och inte alltid skrev upp sig i schemat. Hon missade att göra rent tvättmedelsfacken så jag insåg att hon kunde vara anledningen till min tidigare offentliga uthängning och sa till henne att tänka på tvättfacken.

Sedan dess har vi inte setts så mycket, men häromdagen kom hon fram till mig och sa att hon också upptäckt hur torktumlarna skulle rengöras och att det kanske skulle behövas instruktioner så att man förstår vad man förväntas göra i tvättstugan. Det är då jag inser att hon inte nödvändigtvis förknippar mig med med något sympatiskt och trevligt utan med tvättstugegnäll. Och det är väldigt långt ifrån den person jag vill vara.

Egentligen skiter ju jag i hur tvättstugan ser ut så länge den inte är rent ut äcklig, men jag tycker det är viktigt att uppfattas som omtänksam och trevlig. Ställd inför att ha en anonym granne som inte gillade mig så reagerade jag genom att skicka vidare negativ energi från denne.

Nu ska jag tänka på att skicka mer av positiv energi vidare till de grannar som faktiskt möter mig och jag ska fixa med trevliga instruktioner till tvättstugan. Det kan vara lätt att skapa en kall och exkluderande miljö, men ibland är det faktiskt också väldigt enkelt att skapa en varm och inkluderande sådan.

/Pär

Inga kommentarer: