tisdag 13 maj 2008

Film som fick mig att gråta...

...mitt bland en massa lärarstudenter.

Jag hade föreläst om normkritiskt jämlikhetsarbete och efteråt skulle vi titta på dokumentärfilm. Filmen var "Du ska nog se att det går över", om My, Joppe och Natalie som berättar om att växa upp under heteronormens tryck som tjej och ung icke-heterosexuell person. Den handlar mycket om frigörelse och är en stark påminnelse om varför jämlikhetsarbete är så himla viktigt, inom alla samhällsområden men inte minst i skolan.

Jag hade sett den förut, men det var så fint när det slog mig att här satt jag med en hel sal av lärarstudenter - under en kurs som alla lärarstudenter vid lärosätet genomgår - och tittade på denna inspirerande film. Förändringspotentialen som var samlad där i rummet var med andra ord enorm. Om budskapet i min föreläsning inte gick fram så måste filmen ha gått rakt in i hjärtat på väldigt många av studenterna. Jag hoppas i alla fall att det var fler än jag som snabbt torkade bort en tår när ljuset i salen tändes efter filmen.

Alltså, till alla som läser detta: Se "Du ska nog se att det går över", av Cecilia Neant-Falk, och sprid ordet!

/Pär

2 kommentarer:

Sophia sa...

Det är en väldigt sympatisk blogg du har. :) Går det bra om jag länkar till den från min?

(gör det främst för att det ska bli lättare att hitta tillbaka; jag har redan så många bokmärken)

Perspektivbyrån sa...

Hej, Sophia!

Det får du givetvis gärna göra. Trevligt att du frågade.

/Pär