måndag 19 maj 2008

Heteronormen i rymden

Igårkväll fastnade jag framför en dokumentär om framtida expeditioner till mars. Fascinerande på många sätt. Ett stort bekymmer för rymdmyndigheterna (eller vad de nu kallas...) var hur gruppen astronauter/kosmonauter skulle klara resan om de bestod av både kvinnor och män. Då skulle de ju kunna ägna sig åt sexuella aktiviteter som hotade att äventyra samarbetet i gruppen och i förlängningen hela expeditionen.

En möjlig "lösning" var enligt experterna att bara skicka män... Vi får hoppas att rymdexperterna även utvecklar ett vattentätt heterotest då - ett test som bara de mest grundmurade heteromännen, med en sexualitet lika fast som berget, klarar sig igenom. Tänk annars på de katastrofala följderna... Om de där männen ute i rymden, i en farkost som kostat ett antal miljarder och som ska följas av jordens befolkning i några år, utvecklar känslor för varandra eller t o m börjar ha sex!

Jag och alla andra hbt-aktivister kanske borde vara tysta egentligen. Tänk vilket tillfälle för synliggörande! Kanske har jag genom att skriva detta minskat chanserna för den första interplanetära, multimiljardpåkostade Prideparaden. Å andra sidan kanske inte rymdmyndigheterna har ögonen på Perspektivbyråns blogg och har de det så är det nästan värt det.

/Pär

2 kommentarer:

Sophia sa...

Jag såg också en dokumentär om framtida expeditioner till mars för ett tag sen - men i den sa de att de inte hade något alls emot att astronauterna hade sex i rymden. Mystiskt.

Perspektivbyrån sa...

Om jag snappade upp saker och ting rätt så tror jag att det fanns förespråkare för olika förhållningssätt. Kanske var jag lite onyanserad i inlägget. Men jag tror hur som helst att det var heterosex alla pratade om - för eller emot. Sex mellan människor av samma kön fanns inte på kartan.