lördag 1 november 2008

Finns det någon checklista?

Vad skönt det vore med en "easy fix" för att komma åt det ojämlika samhället. Men det ojämlika samhället är ju inte särskilt enkelt, enhetligt eller logiskt - snarare väldigt komplext, snårigt och fullt av dolda normer och konstiga självmotsägelser. Det gör att metoderna för att komma åt problemet måste vara anpassningsbara till en väldans massa olika situationer och de måste ständigt utvecklas i takt med ny kunskap om nya insikter om det ojämlika samhällets beståndsdelar.

Jag har många gånger slitit mitt hår för att göra checklistor som kan fungera i pedagogiska sammanhang. Checklistor är väldigt efterfrågade i en stressad vardag. Tyvärr lever de sällan upp till förväntningarna. I bästa fall går det att hitta ett antal frågor som man kan ställa sig själv eller några tankar som man kan försöka hänga upp sitt arbete på. De ger inte svar på frågan "Vad gör jag när det eller det händer?".

Här på bloggen har jag tidigare tipsat om boken "Lika värde, lika villkor?" och i den läser jag följande träffande meningar:

"Den enkla cheklistan eller de metoder som förebygger kränkningar i alla situationer eller till hundra procent finns inte. Ett pedagogiskt professionellt arbete handlar om att upptäcka mönster och förändra dem över tid. Däremot finns det erfarenheter vi kan använda oss av för att få syn på ojämlikhet och börja förändra verksamheten."

Jämlikhetskonsulter med kompletta checklistor är med andra ord bluff. Det bästa vi kan göra är att hjälpa till med verktyg att se ojämliket och upptäcka mönster - och komma med tankar om strategier för förändring. I det arbetet har vi förstås ett antal övningar, workshops och föreläsningar och även konkreta exempel på förändringsarbete. Använder vi dem på ett bra sätt så kan vi på kort tid skapa möjligheter till förändring.

Men ge mig en jämlikhetskonsult med en totallösning för att komma tillrätta med det ojämlika samhället, så lovar jag en hittesumma på några miljoner. Jag har inte miljonerna idag, men jag lovar att jobba ihop dem om jag måste.

/Pär

Inga kommentarer: